8 maart 2017

Routines en onderwijstijd

In 2014-2015 werd een onderzoek uitgevoerd naar de onderwijstijd in 22 Vlaamse kleuterklassen. Dit onderzoek toont aan dat er per dag 2 uur (twee uur per dag!) gaat naar routines, zoals wc-bezoek, fruit eten, verplaatsingen, jassen aan en uit, .... Tijdens die routines wordt er vooral veel gewacht: juf en kinderen wachten op elkaar.
Uit ditzelfde onderzoek bleek ook dat de interactiekwaliteit laag ligt tijdens deze routines (2,6 op een schaal van 1 tot 7). Ook routineus aangepakte onderwijsactiviteiten, zoals het keuzemoment, het onthaal, het reflectiemoment, stimuleren de ontwikkelingskansen weinig of niet.

OMDAT...
...routines die gekend zijn, weinig ontwikkelingskansen uitlokken:
DAAROM...
...besteed zo weinig mogelijk onderwijstijd aan toiletbezoek, koek-fruit-moment,... Zo stijgt de hoeveelheid onderwijstijd.
...evalueer routineuze onderwijsactiviteiten (kalenders, verjaardag vieren,...). Durf te veranderen en/of in tijd te beperken.
EN...
...maak deze momenten krachtig: differentieer, varieer en stimuleer zelfredzaamheid en zelfstandigheid. Grijp de aanwezige taal- en denkkansen.

OMDAT...
... nieuwe routines voldoende ontwikkelingskansen uitlokken:
DAAROM...
...neem tijd om nieuwe routines aan te leren
EN...
...maak nieuwe routines krachtig: differentieer en stimuleer motoriek en zelfredzaamheid. Grijp aanwezige taal- en denkkansen
BOVENDIEN...
...daalt de tijd en stijgt de zelfredzaamheid, naarmate de kinderen met de nieuwe routine vertrouwd raken

Omdat voorbeelden soms meer duidelijk maken, hier enkele ideeën om de onderwijstijd en de interactiekwaliteit te bevorderen:


Geen opmerkingen: