Zillige buitenactiviteit met de Ipad
Een zillige buitenactiviteit voor alle leeftijden van onze school: met de iPad op stap op de speelplaats, in de tuin, in de schoolomgeving op zoek naar kriebelbeestjes.
Met de app 'iNaturalist' neem je een foto en - mits verbinding met het internet - gaat de app voor jou meteen op zoek naar welk insect je hebt gefotografeerd.
Leuk weetje: de app werkt ook met planten en bloemen!
Zonder verbinding met het internet is het nog steeds mogelijk een fotozoektocht te organiseren en later in de klas aan de hand van je foto's na te gaan welke insecten je hebt ontdekt.

Geplaatst door juf Charlotte , 16 mei 2019
Ipad in de kleuterklas
Een Ipad met de vele apps is niet enkel geschikt voor
kinderen uit het lager onderwijs, ook peuters en kleuters kunnen profiteren van
de mogelijkheden van de Ipad.
Apps die cijfers, letters en woorden aanleren, waarin vormen
worden verkend en waarmee je op veel niveaus kan tekenen.
Door de makkelijke bediening kunnen ook peuters en kleuters
meteen aan de slag.
Er zijn twee manieren om een app aan te brengen aan de
kinderen.
Ofwel zit je met een kleine groep rond de tafel en ga je
samen op ontdekking wat de app allemaal inhoud en kan.
Ofwel geef je de Ipad aan 1 of 2 kinderen tegelijk, die
samen op zoek gaan hoe het precies in elkaar zit.
Er bestaat een leuke app MARBOTIC, waarbij je met cijfers
van hout op de tablet kan werken.
Met de cijfers kan je heel wat educatieve spellen spelen op
de Ipad. Ook kan je spellen tot een goed einde brengen door met je vingers een
correcte combinatie te maken.
Elk cijfer heeft een andere kleur en kunnen gemakkelijk
opgenomen worden. Als je de cijfers omdraait zie je bij elk houten cijfer drie
zwarte bolletjes zitten. Deze maken contact
met de app wanneer je ze op het scherm legt.

De zes en de negen kunnen omgewisseld worden, want door de
punten die langs de onderzijde staan, weet de app welk cijfer gebruikt wordt.
In de app zitten 4 spellen:
Spel 1: gele 3
Dit is een spel in 3 niveaus. In het eerste niveau kan je
elk cijfer in het vak leggen, je ziet dan het aantal en er wordt luidop geteld.
Het tweede niveau zie je een cijfer op je ipad en je hoort
het ook. Wanneer je het juiste cijfer er kan opleggen, krijg je een nieuwe
opdracht.
En de laatste opdracht is nog iets moeilijker. Je hoort een
cijfer en moet deze zelf zoeken en erop leggen.

Spel 2: 3 blauwe dieren
Hier zijn er ook 3 niveaus. Bij het eerste niveau leg je een
cijfer in het vakje en zie je het aantal dat erbij hoort.
Bij het tweede niveau zie je een aantal voorwerpen. Die moet
je tellen en dan het juiste cijfer erbij stempelen.
Bij het laatste niveau hoor en zie je een cijfer. Je moet
dit cijfer nu zelf stempelen en dan zie je het aantal dat daaraan gekoppeld is.

Spel 3: vingers en sterren
Bij dit spel kan je met je vingers aan de slag. Het eerste
niveau is niet zo moeilijk. Je ziet een vak en in dit vak leg je je vingers
neer. Dit worden sterren. Zo wordt er tot een bepaald aantal geteld.
Bij het tweede spel zie je een aantal stippen. Je moet nu
hetzelfde aantal vingers neerleggen. Wanneer je het goed doet, verschijnt het
cijfer in beeld. Tegelijk wordt er geteld.
Bij het laatste spel zie je een cijfer. Nu moet je hetzelfde
aantal vingers neerleggen. Als het goed is, wordt er geteld en krijg je een
nieuwe opdracht.

Spel 4: oranje en groene stippen
Bij dit spel kan je opnieuw je vingers gebruiken. Nu worden
er sommen gemaakt. Bij het eerste spel mag je zelf sommen bedenken. Je legt in
de vakjes je vingers neer en die worden opgeteld tot een som.
Bij het tweede spel zie je een aantal gekleurde stippen
boven een vak staan. In elk vak leg je evenveel vingers als stippen. Deze
worden opgeteld. Als het klopt krijg je een nieuwe opdracht.
Laatste spel is het moeilijkst, want je ziet enkel een getal
staan. In de twee vakken eronder moet je nu de splitsing maken om zo de som te
maken. Wanneer het goed is, krijg je een nieuwe opdracht.

De moeilijkste van de spellen kunnen ook in het 1ste
en 2de leerjaar ingezet worden.
Geplaatst door juf Debbie, 25/02/2019
De leer-kracht van sociale media
Pas voor de klas, kleuteronderwijs met hart en ziel, leerkrachten lager onderwijs, thema geluksvogels in de klas, ...

Maar hebben deze zogenaamde online gemeenschappen ook een effect op je gedrag in de klas? Is het zinvol om er aan deel te nemen? Ja! en hier is waarom:
- een virtueel luisterend oor: sociale ondersteuning voorbij jouw vier muren
Niet alleen het krijgen, maar ook het geven van sociale steun draagt bij aan het welzijn van de leerkracht. Een teken van begrip of appreciatie helpt bij het gevoel dat je er niet alleen voor staat. Steun van collega's is belangrijk voor alle leerkrachten, en in het bijzonder voor startende leerkrachten. Fijn dat het luisterende oor verder rijkt dan de leraarskamer. - leren wat je wil, waar je wil: zelfsturende professionele ontwikkeling
Je kan het elke avond of gewoon even tussendoor achter je laptop of gsm. Geen suffe avonden waar je opgesloten zit te luisteren naar een minder-interessant-dan-je-had-verwachte bijscholing. Benieuwd naar de toepassingen van loose parts? Zelfs midden in de nacht vind je duizenden voorbeelden! Wil je die hoogbegaafde leerling nog meer uitdagen? Facebook e.a. staan voor jou paraat! - vergroot het vertrouwen in je eigen kunnen als leerkracht
Deelnemen aan een facebookgroep of twittergesprek waar leerkrachten hun goede voorbeelden en activiteiten delen, waar zowel beginnende als meer ervaren leerkrachten delen hoe zij met een specifieke situatie zouden omgaan en waar ruimte is voor het geven en ontvangen van feedback verhoogt het geloof dat jouw handelen een invloed heeft op het leren van de kinderen. Laat dat net er nu in de klaspraktijk dagelijks voor zorgen dat kinderen meer gemotiveerd zijn en zich beter ontwikkelen!
Geplaatst door juf Charlotte, 13/09/2018
Symbaloo
Kinderen worden experts in het gebruiken van multimedia. Ze vinden het dan ook leuk als er multimedia gebruikt wordt tijdens de lessen, bv. de computer. Er zijn dan ook heel wat verschillende websites die oefeningen aanbieden om de leerstof te herhalen, in te oefenen ... Ook kunnen de leerlingen zelf informatie opzoeken, om daarna via groepswerk aan de slag te gaan. Natuurlijk is het internet niet altijd even veilig, daarom moeten wij, leerkrachten, ervoor zorgen dat ze enkel en alleen op de juiste sites terechtkomen. Helaas hebben we geen 23 paar ogen. Om het voor jou als leerkracht gemakkelijker te maken, beschrijf ik hieronder een website: https://www.symbaloo.com/home/mix/13eOcLh65c
Symbaloo is een handig instrument om verschillende links naar websites op een gestructureerde, visuele manier weer te geven. Je verzamelt al de nodige websites voor een bepaalde les en voegt ze toe als blokjes op Symbaloo. Zo kan je eigenlijk je eigen startpagina maken met de links naar websites die de kinderen mogen/moeten gebruiken. Wanneer de leerlingen dan deze pagina bezoeken, kunnen ze meteen op het juiste blokje klikken en verliezen ze minder tijd bij het intikken van het webadres. Er is ook een mobiele app beschikbaar en een iPad versie. Je kunt Symbaloo downloaden zodat hij automatisch als startpagina wordt ingesteld.
Voor meer vragen of tips bij het opstarten van zo'n startpagina, kan ik jullie zeker helpen!
Geplaatst door juf Naiki, 2/06/2018
Diversiteit
We leven in een samenleving waarin diversiteit een evidentie is. Diversiteit is boeiend, maar niet altijd even gemakkelijk om aan te brengen in de klas.
"Kinderen die op jonge leeftijd leren respect te hebben voor elkaar, voor anderen en het anders zijn, nemen dit sneller mee als ze ouder worden."
op www.schooluitdekast.be vind je verschillende materialen én ideeën om diversiteit bespreekbaar te maken in de klas. Je vind er educatieve pakketten en methodieken voor zowel kleuter- als lager onderwijs. Ze starten daarbij meestal bij het aanbrengen van een boek, die dan verder uitgewerkt wordt aan de hand van verschillende activiteiten (leeftijdsgebonden).
Het gaat vooral over de rollenpatronen, gezinssamenstellingen, anders zijn,..
Kleuteronderwijs:
Ze werken samen met Kathleem Amant en werken pakketten uit rond het personage 'Lou'. Elk boek 'Lou' wordt hier aan bod gebracht. In het Pdf-bestand vind je hele mooie, bruikbare prenten.
Lager onderwijs:
Informatie en educatieve pakketten over thema's als anders zijn, stereotypen, gender en seksuele diversiteit.
Neem zeker een kijkje! De verschillende pakketten staan gesorteerd per leeftijd, elk in een gratis te downloaden Pdf-bestand.
Geplaatst door juf Eline (interim juf Debbie), 11/03/2018
Geplaatst door juf Eline (interim juf Debbie), 11/03/2018
Kleuters digitaal
Ken je de website www.kleutersdigitaal.nl al?
Het is een verzameling van apps, websites, kant en klaar lesmateriaal voor de beebot, bordlessen en ander digitaal materiaal.
Het is bedoeld voor kleuters, maar ook erg bruikbaar voor het eerste en tweede leerjaar.
TIP: als je "Kleutersdigitaal" volgt op Facebook, dan krijg je meteen ook tips van wanneer bepaalde apps voor een periode gratis aangeboden worden. Zo krijg je snel en gratis een hele verzameling kwaliteitsvolle apps op je tablet/ ... staan.
Geplaatst door juf Charlotte, 20/11/2017
Het is bedoeld voor kleuters, maar ook erg bruikbaar voor het eerste en tweede leerjaar.
TIP: als je "Kleutersdigitaal" volgt op Facebook, dan krijg je meteen ook tips van wanneer bepaalde apps voor een periode gratis aangeboden worden. Zo krijg je snel en gratis een hele verzameling kwaliteitsvolle apps op je tablet/ ... staan.

Geplaatst door juf Charlotte, 20/11/2017
Office 365
Binnenkort schakelen wij van Google mail, Google sites, Google drive... over naar Office 365.
Office 365 biedt heel wat voordelen. Hieronder worden deze
kort toegelicht.
- Gratis downloaden van office 2016
Daarna volg je de stappen die worden aangegeven door jouw computer.
- Agenda
- Sharepoint: documenten eenvoudig delen met collega’s
- Documenten online bewerken en opslaan
Wanneer wij een document van op Google drive willen bewerken, moesten wij dit document eerst downloaden. Met office 365 hoeven wij dat niet meer te doen. Je klikt gewoon het document aan en komt meteen in Word online. Vervolgens klik je rechtsbovenaan op document bewerken en kun je kiezen voor de online versie van Word of de versie die op je computer staat.
- Onedrive: eigen opslagplaats
Er is ook nog wat persoonlijke ruimte voor documenten, foto's ... Onedrive heeft een opslagruimte van 1 TB. Deze opslagruimte beheer jij alleen en is niet gedeeld met anderen. Het is wel mogelijk om bepaalde mappen te delen met anderen, dan werk je op dezelfde manier zoals bij Google drive om die map of documenten te delen.
Indien er nog vragen zijn, kunnen jullie terecht bij de leerkrachten uit de werkgroep ICT en Manuel.
Veel succes en plezier met het gebruik van Office 365.
Bee - Bot
Wat is een Bee-Bot?
Het is een klein robotje in de vorm van een bijtje. Op zijn rug kan je commando’s intypen.
Vooruit, achteruit of draaien.
Je kan de Bee – Bot via deze toetsen dus programmeren langs welk parcours hij moet gaan lopen. Hij maakt steeds een leuk geluidje met een knipperend lichtje wanneer hij op het punt van bestemming is aangekomen.
Er zit ook een pauzeknop en resetknop op zijn rug.
De opdrachten kan je zo moeilijk maken als de kinderen aankunnen. De Bee – Bot kan wel 40 stappen na elkaar onthouden. Doordat het zo’n aansprekend bijtje is, zijn de kleuters meteen enthousiast.
Werking in de klas
Toen de Sint ons dit speciale, maar vernieuwende geschenk bracht, wisten we eerst niet zo goed wat we ermee moesten doen of hoe de Bee – Bot precies werkte.
We maakten de ondergrond schoon en legden een speciale mat op de grond, die bij de Bee – Bot hoort.
Hierop staan 16 vakjes waarop we de Bee – Bot kunnen laten rijden. Waarom op een mat? Omdat het stof en eventuele vuiltjes niet goed zijn voor de wieltjes van ons bijtje.
Al snel wilden de kleuters experimenteren met de Bee – Bot. Dit verliep in het begin niet vanzelfsprekend. Verschillende stappen uitdenken, richtingen programmeren, het was een beetje zoeken .. Maar wie zoekt, die vindt!
Er kwam natuurlijk een moment dat de Bee – Bot bijna van de mat afliep. De kinderen wisten dat dit niet de bedoeling was en wilden dan ook om ter eerst het bijtje vastnemen. Wanneer de Bee – Bot per ongeluk een foutje maakt, neem je hem even op en laat je de wieltjes rustig uit draaien.
Hierna werd verteld dat de Bee – Bot heel goed dingen na elkaar kan onthouden. Je moet dus steeds zijn geheugen in zijn hoofd even leeg maken door op het kruisje / clear knopje te drukken op zijn rug, anders gaat hij alle opdrachten die je al gaf, na elkaar uitvoeren.
Na korte tijd hadden heel wat kleuters door hoe ze het bijtje in de juiste richting moesten laten lopen.
Wanneer dit dan ook vlot ging, werden er onder de mat een aantal prenten gelegd van het thema waarin we werkten. De ene kleuter vertelde aan de andere waar hij de Bee – Bot naartoe moest sturen.
Ondertussen worden de opdrachten al wat moeilijker gemaakt, door een object op de mat te plaatsen waar de Bee – Bot helemaal niet voorbij mag.
Geplaatst door juf Debbie, 07/03/2017
De app "Google foto's"
Een handige app voor alle collega's die niet langer een digitaal fototoestel gebruiken, maar overschakelden naar de smartphone voor het trekken van de foto's op uitstappen en in de klas.
Wie de app installeert kan de foto's van zijn telefoon synchroniseren met alle andere apparaten.
Wie daarna surft naar photos.google.com vindt hier al zijn foto's terug. Hier kun je verder aan de slag.
Je kunt ook via de app alle foto's die je in een album wil plaatsen selecteren en meteen toevoegen aan het juiste album! Geen computer nodig!
Wie daarna surft naar photos.google.com vindt hier al zijn foto's terug. Hier kun je verder aan de slag.
Je kunt ook via de app alle foto's die je in een album wil plaatsen selecteren en meteen toevoegen aan het juiste album! Geen computer nodig!
Vragen? Hulp nodig? Wil je het eens live bekijken?
Vraag het gerust aan iemand van het ICT-team (Debbie, Naiki en Charlotte)
Geplaatst door juf Charlotte, 23/11/2016
Geplaatst door juf Charlotte, 23/11/2016
Wat is magnetisch? Ontdekking in het eerste leerjaar. |
Kleine onderzoekers, grote wereld: STEM in het basisonderwijs
We horen er over in de media, politiek en het onderwijsland: STEM (Science, Technology, Engeneering and Mathematics) is er al even in de middelbare scholen. Ook in het basisonderwijs krijgen we er hoe langer hoe vaker mee te maken.
We werken reeds op verschillende manieren met het STEM-principe: we gaan op bezoek naar Pierewiet (dé techniekzolder) met de tweede graad, naar het VTI in het zesde leerjaar, werken mee aan de Safer Internet Day en doen op klasvlak heel wat initiatieven.
Het valt op dat heel wat van deze initiatieven naar (de derde graad van) de lagere school gericht zijn.
![]() |
Met de snijmachine een ontwerp uitsnijden in Pierewiet. |
Onbewust zijn we, ook in de kleuterklas en in de laagste leerjaren van de lagere school, vaak bezig met STEM. Dat bewijs ik jullie graag!
Hoe breng ik STEM in de klas?
- Sluit aan bij de nieuwsgierigheid van de kinderen
Bouw verder op waar ze interesse voor tonen. - bouw verder op waar ze interesse voor tonen
- ga samen op onderzoek over wat een kind zich afvraagt:
Waarom is de wereld eigenlijk rond? Waarom valt daar dan niets van af? Het antwoord is interessant, maar de onderzoeksmethode, het leren opzoeken, even de mist ingaan en de blijvende verwondering zijn veel interessanter. - toon aan dat nieuwsgierigheid een goede eigenschap is
- prikkel en stimuleer hen met verschillende materialen uit hun omgeving
Sorteren van gekleurde bollen met een grijptang. |
![]() |
In welke gaten passen de bouten en moeren? (tweede kleuterklas) |
- Laat het kind leiden met zijn exploratiedrang
Wat ze in de klas leren exploreren, oefenen ze later ook buiten de klasmuren. - elektronica uit elkaar halen laat hen met gereedschap spelen
- werken met patronen, een matrix, sudoku, ontdekdoos, ...
- experimenteren met verschillende bouw- en constructiematerialen
- laat hen al hun vragen uitspreken
De leerlingen ontdekken drijven en zinken in het thema 'piraten'. |
- Observeer, communiceer, noteerOok de kinderen kunnen observeren.
- Observeer en maak kennis met wetenschappelijke inhouden: de natuur, het weer, energie, krachten, acties en reacties, de beweging van voorwerpen
- Praat over wat de kinderen observeren: wat gebeurt er, hoe gebeurt dat en hoe komt dat nu eigenlijk?
- Sluit daarbij aan met bronnen van informatie: boeken, liedjes, filmpjes, websites, ...
- Laat hen deze informatie verwerken: niet verplicht met een werkblaadje, maar ook door hun vondsten te tekenen, verven, boetseren of na te bouwen
- Sta open!
- Ook falen en opnieuw proberen na een mislukte poging is een belangrijke attitude om de leerlingen mee te geven.
- Wie niet waagt, niet wint
![]() |
Aan de hand van het touw zien de leerlingen hun eigen kijklijn. |
![]() |
Bruggen leren bouwen in het vierde leerjaar. |
Geplaatst door juf Charlotte, 18/05/2016
Mediawijsheid: het is de max op Ketnet
Bijna iedereen kijkt televisie. Maar hoe wordt televisie gemaakt ? Van al de mensen die voor televisie werken, zien de kinderen er maar een paar op tv. De meeste mensen die voor televisie werken, komen nooit in beeld. Zij werken achter de schermen. Daarover gaat dit project van Ketnet en het is bedoeld voor leerlingen tussen 10 en 13 jaar.
Het project is een online platform horende bij de film “Het is de Max op Ketnet”. Hierin wordt het gehele proces van televisie maken op een spannende en educatieve manier belicht. Er zijn 12 ruimtes in het VRT gebouw die je kan bezoeken. In al deze ruimtes kan je rondkijken en allerlei dingen en personen ontdekken en aanklikken. De begrippen die worden uitgelegd zijn terug te vinden in de woordenlijst/bibliotheek. Er zijn filmpjes te bekijken en je kan een quiz spelen.
"Het is de Max op Ketnet" is heel goed zelfstandig te gebruiken door kinderen vanaf 10 jaar. Maar ook klassikaal is het inzetbaar. Download de lesbrief met opdrachten die aan de kinderen kunnen worden meegegeven om daarna klassikaal te behandelen.
Praktisch:
- voor kinderen vanaf 10 jaar
- je kunt inloggen OF als gast spelen (maar dan wordt je voortgang niet opgeslagen)
- begin bij de film over Max, zo situeer je voor de kinderen hoe ze spelen
- leuk om onze nieuwe computerklas te gaan uittesten?
- je behaalt volgende mediadoelstellingen:
- 1.3 Het aan media verbonden communicatieproces van 'zenden' en 'ontvangen' ervaren, gebruiken en illustreren
- 1.10 In audiovisuele media de volgende bouwstenen ervaren, herkennen, benoemen en gebruiken: geluid, licht, kader, montage en beeldbewerking
- 2.2 Ervaren en vaststellen hoe verschillende media elkaar onderling kunnen beïnvloeden (geluid, klank, beweging, ...)
- 2.11 Nieuwsgierig zijn naar het sociale netwerk achter de media