Geplaatst door juf Tanja, datum
SES indicatoren
Op basis van het aantel leerlingen die beantwoorden aan sociaal-economische indicatoren krijgt een school extra omkadering en werkingsmiddelen.
Om de socio-economische status van de leerlingen te vatten, wordt gebruik gemaakt van de volgende indicatoren:
- Thuistaal van de leerling
- En schooltoelage ontvangen
- Het hoogst behaalde opleidingsniveau van de moeder
Tanja Vandenabeele 19 november 2018
De beste scholen ter wereld.
- De kwaliteit van het onderwijs ligt wereldwijd het hoogst in Singapore?
- En dat Singapore 50 jaar geleden nog en hoge graad van analfabetisme kenden?
- De eerste vijf landen op de ranking liggen allemaal in Azië liggen?
- Na Singapore is dit Hong Kong, Zuid-Korea, Japan en Taiwan.
- Het eerste niet-Aziatische Finland land is? Ze staan op de zesde plaats.
- Wist je dat België 16e staat? En dat wij in Europa 7 landen moeten laten voorgaan, naast Finland zijn dat Estland (7), Zwitserland (8), Nederland (9), Polen (11), Duitsland (13) en Ierland (15). Ook Canada (10), Vietnam (12) en Australië (14) doen het beter dan wij.
- Wist je dat de Verenigde Staten pas op plaats 28 staan? En Zweden op plaats 35?
- Wist je dat de vergelijkende studie een duidelijke link aantoont tussen educatie en economische welvaart?
Top 20 van landen met het beste
onderwijs volgens de OESO
1. Singapore
2. Hong Kong
3. Zuid-Korea
4. Japan
5. Taiwan
6. Finland
7. Estland
8. Zwitserland
9. Nederland
10. Canada
11. Polen
12. Vietnam
13. Duitsland
14. Australië
15. Ierland
16. België
17. Nieuw-Zeeland
18. Slovenië
19. Oostenrijk
20.
Verenigd KoninkrijkGeplaatst door Juf Emma
Duurzame ontwikkeling
- Wist je dat het inkomen van de 100 rijkste mensen wereldwijd wel 4 keer een einde zou kunnen maken aan extreme armoede.
- Wist je dat honger de voornaamste doodsoorzaak is in de wereld?
- Wist je dat de macht in de internationale voedselketen in handen is van slechts een aantal grote spelers? Hierdoor krijgen de boeren een oneerlijke prijs voor hun producten en betaalt ook de consument meer.
- Wist je dat er jaarlijks ongeveer 6 miljoen mensen sterven ten gevolge van tabaksgebruik? Meer dan 600.000 hiervan zijn niet-rokers die passief meeroken. Gezond leven is dus niet altijd voldoende om aan iets ongezond te sterven.
- Wist je dat in Vlaanderen meer dan 10% van de secundaire scholieren vroegtijdig de schoolbanken verlaat?
- Wist je dat het gemiddeld bruto uurloon van mannen in België (volgens de laatste cijfers) zo’n 10% hoger ligt dan dat van vrouwen? Deze loonkloof bedraagt in verschillende Europese landen zoals Spanje en Duitsland, zelfs meer dan 20 % en loopt in Cambodja op tot 60 %. Deze loonkloof is onder meer een gevolg van ongelijke loopbaankansen en het groter aantal vrouwen dat deeltijds werkt.
- Wist je dat wanneer je al het water op onze aarde in een literfles zou stoppen, slechts één lepel hiervan zoet water zou zijn? Later we dan ook zuinig omspringen met ons drinkwater!
- Wist je dat één Belg op vijf digitaal niet mee is? Digitale vaardigheden versterken is dan ook essentieel.
- Wist je dat je recht hebt op specifieke belastingvoordelen voor carpoolen in het kader van het woon-werkverkeer als de werkgever deze carpooling organiseert? Carpoolen is niet alleen beter voor het milieu, maar verhoogt ook het sociaal contact met je collega’s. Het loont dus zeker de moeite om deze optie verder uit te spitten!
- Wist je dat als je 1 dag per week geen vlees eet je 170kg CO2 bespaart? Dit is evenveel als wanneer je een jaar lang geen elektrische toestellen zou gebruiken in huis.
- Wist je dat er dagelijks meer dan 10 miljoen kg plastiek in onze oceanen terecht komt? Dit zijn meer dan 220.000.000 plastic flessen per dag. Jaarlijks eten vissen tussen de 12 en 24 miljoen kilo plastic op, vissen die op hun beurt weer in onze voedselketen terecht komen…
Geplaatst door Emma De Buyser, 08/03/2018
Wat is nieuw op 1 september 2017 ?
Gevalideerde toetsen verplicht
Alle scholen voor gewoon lager onderwijs moeten voor ten minste 2 leergebiedengevalideerde toetsen afnemen bij al hun leerlingen. Vanaf het schooljaar 2018-2019 moet dat voor 3 leergebieden. De resultaten dienen voor interne kwaliteitszorg. De overheid stelt een toetstoolkit ter beschikking, waarin de Interdioscesane Proeven, de OVSG-toetsen en de parallelproeven van de peilingen opgenomen zijn.
Getuigschrift voor elke leerling
Vanaf het schooljaar 2017-2018 krijgen alle leerlingen op het eind van het basisonderwijs een getuigschrift. Leerlingen over wie de klassenraad oordeelt dat ze in voldoende mate alle doelen in het leerplan bereikt hebben, krijgen het getuigschrift basisonderwijs. De andere leerlingen krijgen een getuigschrift dat aangeeft welke doelen ze bereikt hebben.
Geplaatst door Tanja Vandenabeele op 17/11/2017
1 op 5 Vlaamse kinderen leeft in kansarm gezin
In 2014 leefde 14 procent van de Vlaamse kinderen van 0 tot 17 jaar - of ongeveer 170.000 kinderen- in een kansarm gezin. Bijna een op de vijf Vlaamse kinderen leeft in een gezin dat zich geen week vakantie buitenshuis kan permitteren of dat een onverwachte uitgave van 1.000 euro niet aankan. Dat staat in de Vlaamse armoedemonitor 2016.
Kinderen vormen een belangrijke aandachtsgroep in het Vlaamse armoedebeleid. De Vlaamse regering wil het aantal kinderen in een gezin met een inkomen onder de armoederisicodrempel tegen 2020 met de helft verminderen. Dat betekent dat het aantal kinderen onder de armoederisicodrempel tegen 2020 gedaald moet zijn tot maximaal 60.000.
Drie procent van de kinderen leven in een gezin dat moeilijk een aanvaardbare levensstandaard aankan. Dat aandeel is relatief laag, maar bij bijna één op de vijf Vlaamse kinderen kunnen ze zich thuis geen week vakantie buitenshuis veroorloven of kunnen de ouders een onverwachte uitgave van 1.000 euro niet aan.
60.000 Vlaamse kinderen onder de vijftien jaar hebben thuis geen geschikte plaats om huiswerk te maken. 50.000 kinderen kunnen zich niet af en toe nieuwe kleren veroorloven. 40.000 kinderen moeten het doen zonder fiets of ander buitenspeelgoed of kunnen geen vriendjes uitnodigen om te komen spelen.
Het armoederisico is groter bij kinderen die opgroeien in eenoudergezinnen, gezinnen waar weinig gewerkt wordt of waar geen van de ouders een diploma secundair onderwijs heeft, bij huurders en bij kinderen waarvan minstens één ouder geboren is buiten de EU.
Geplaatst door Tanja Vandenabeele, 24/05/2017
Geplaatst door Tanja Vandenabeele, 24/05/2017
Wanneer je lesgeeft over wie "anders" is, benadruk je ongewild het verschil
Dit zegt Steven De Baerdemaeker. "Terwijl we diversiteit net normaal willen maken. Steek daarom diversiteit IN de les, in de hoeken, in de werkboeken, in elke opdracht. Dat kan met deze tips:
- Daag jezelf uit om de speelhoeken anders in te delen of te benoemen. In de rode hoek bijvoorbeeld vinden de kinderen naast constructiemateriaal ook fantasiespeelgoed, zoals speelfiguren of auto's. In de blauwe hoek staat naast de keuken en de strijkplank ook de werkbank.
- Streef naar een klasbibliotheek waar een gezonde mix aanwezig is tussen stereotype en stereotypedoorbrekende thema's en rolpatronen. Een boek vol achterhaalde clichés, zoals bijvoorbeeld Tiny, hoef je daarom niet weg te doen. Zolang je er in de klas maar de juiste dingen mee doet. Zet er uiteraard wel boeken naast waarin diversiteit een evidentie is. Het kleuterboekje Lou is hier een mooi voorbeeld van. Ook de boeken die O Mundo en Sesam kinderboeken tippen, zijn een leuke afwisseling.
- Kies voor feesten, themadagen of projectweken goed toegankelijke en genderoverschrijdende thema's. In plaats van prinsessen en ridders, kies je thema's zoals helden, 1001 kleuren, zwart en wit, sterren en planeten,...
- Kies prenten en illustraties met uiteenlopende personages: een vrouw met een hoofddoek, een kind in een rolstoel, een gezin met twee mama's, een blanke broer en een zwarte zus, een man met lang haar,...
- Je wil groepen indelen? Deel je klas niet alleen in op basis van geslacht maar zet ook andere verdeelmethodes in. Laat je leerlingen een rij maken: van lang naar kort, van licht naar donker, volgens verjaardagen, in alfabetische volgorde van de voornamen,... Plak op de rug van elke leerling een kleur. Je leerlingen achterhalen in stilte welke kleur er op hen kleeft en met welke anderen ze een groepje vormen. Of vraag je leerlingen dat ze op 1 been staan. De leerlingen die op hun linkerbeen staan, behoren tot een groepje en de kinderen die op hun rechterbeen staan, vormen een ander groepje.
- Heb je een kind in de klas met een alleenstaande ouder, gescheiden ouders, 2 mama's of papa's? Maak er geen geheim van en benoem deze verschillende samenlevingsvormen. Spreek ook in je communicatie met ouders van "Beste ouder(s), in plaats van "Beste mama en papa".
- Zorg voor zoveel mogelijk diversiteit in de gastsprekers die in je klas uitnodigt. Kies ze op basis van hun verhaal en sterktes, niet alleen op basis van 'anders zijn'. Bijvoorbeeld een lesbische wetenschapper nodig je uit om te vertellen over haar job, niet vanwege haar vrouw of lesbisch zijn.
Geplaatst door juf Magda, 12/03/2016 om 09u46
Armoedebarometer 2017
11,1% van de Vlamingen leven in armoede
710.000 Vlaamse bewoners
Sinds 2011 stijgt het aantal
Vlamingen die leven in armoede
Eenoudergezinnen (33%)
Mensen geboren buiten EU (41%)
11,4 % van de kinderen geboren in 2014 leven in armoede
Voortdurende stijging, cijfers
voor volgend jaar nog erger
Geplaatst door Tanja Vandenabeele op 9 dec 2016
Als de wereldbevolking uit 100 mensen zou bestaan...
In de lessen en activiteiten geven we de kinderen inzicht in de wereld waarin wij leven. Hebben wij als leerkrachten een realistisch wereldbeeld?
Wat als de huidige wereldbevolking uit 100 mensen zou bestaan, hoe zouden de verhoudingen dan zijn?
- Wist je dat de bevolking zou bestaan uit 60 Aziaten, 15 Afrikanen, 14 Amerikanen en 11 Europeanen?
- Wist je dat er 31 christenen zouden zijn, 23 moslims, 15 hindoes en 7 boedhisten?
- Wist je dan één van die honderd mensen 50 procent van al het geld zou controleren?
- Wist je dat 15 van deze 100 mensen ondervoed zouden zijn en dat amper 7 van hen hogere studies hebben gedaan?
- En wist je dat maar liefst 71 mensen minder dan € 9,00 per dag verdienen?
- Weet jij hoeveel van die honderd mensen vrouwen zijn?
- Weet je hoeveel 65-plussers er zijn?
- Weet je hoeveel van de 100 mensen er Engelstalig zijn?
- Hoeveel kunnen er niet lezen of schrijven, denk je?
- Hoeveel hebben onderdak? Toegang tot helder water?
- Hoeveel hebben er internet? Een gsm?
Bekijk het filmpje :
Als we slechts met 100 zijn, zouden we dan harder strijden voor gelijkheid?
Geplaatst door juf Magda, 18/05/2016 om 15u39
Als we de afgelopen 3000 jaar voorstellen als een klok van 60 minuten,
waarop elke minuut een periode van 50 jaar vertegenwoordigt, dan:- ontwikkelde Gütenberg 11 minuten geleden de drukpers
- gebeurde tot 3 minuten geleden alle vervoer nog met paard en kar of per zeilschip
- werd 3 minuten geleden de stoommotor uitgevonden
- vond Alexander Graham Bell 2,5 minuten geleden de telefoon uit
- reed 2 minuten geleden de eerste auto
- vond 2 minuten geleden de eerste radio-uitzending plaats
- werd 90 seconden terug het eerste televisieprogramma uitgezonden
- begon de ruimtevaart 50 seconden terug
- werd 25 seconden geleden de computer in gebruik genomen
- ontstond 12 seconden terug het internet
- maakte de spaceshuttle 10 seconden geleden zijn eerste vlucht
- werd 6 seconden geleden de eerste mobiele telefoon gebruikt
Geplaatst door juf Magda, 22/12/2015 om 13u42